Anmäla arbetslöshet
För att anmäla arbetslöshet behöver du dels skriva in dig på den offentliga arbetsförmedlingen och dels fylla i ett antal blanketter. I denna artikel kan du läsa mer om hur det fungerar.
Hur anmäler jag arbetslöshet?
En förutsättning för att få ut ekonomisk ersättning från a-kassan vid arbetslöshet är att du är inskriven på den offentliga arbetsförmedlingen som arbetssökande. De har i uppgift att motivera och stödja dig medan du söker ditt nya jobb och tillsammans skapar ni en handlingsplan.
Första steget för att få ut din ersättning är alltså att skriva in dig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen, vilket du gör genom ett besök. Du kan gå dit direkt, men för att förenkla processen när du kommer kan du börja med att registrera dig och boka mötet på https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Min-sida/Skriv-in-dig.html.
Resterande steg för att anmäla arbetslöshet består av att fylla i blanketter som din a-kassa behöver som underlag för att bevilja ersättning. Dessa blanketter är:
- Anmälan om arbetslöshet
- Arbetsgivarintyg, alternativt arbetsintyg för företagare om du bedrivit egen verksamhet
- Kassakort för a-kassa
- Övriga blanketter beroende på dina svar.
Blanketterna kan du hitta, antingen hos din lokala arbetsförmedling eller på https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Blanketter-och-broschyrer.html. Du hittar dem även hos din a-kassa och kan ofta fylla i dem digitalt.
Blanketten Anmälan om arbetslöshet
Blanketten Anmälan om arbetslöshet ska fyllas i och skickas till din arbetslöshetskassa i två fall – vid nyanmälan och vid ändringsanmälan. Nyanmälan kryssas i om du är ny sökande och ändringsanmälan kryssas i om någon uppgift som du lämnade på den förra blanketten har ändrats.
Din ersättning baseras på uppgifterna du lämnar, vilka måste vara riktiga, annars riskerar du uteslutning från a-kassan. Läs därför noga igenom alla frågor och skicka alltid in en ändringsanmälan om något förändras, exempelvis om du börjar ett nytt jobb eller om du påbörjar studier.
Övrig information
Några andra saker som kan vara bra att veta när du ska anmäla arbetslöshet till din a-kassa är:
- Vid avgångsvederlag har du inte rätt till arbetslöshetsersättning. Om du fått detta ska en kopia på överenskommelsen skickas in för att a-kassan ska kunna beräkna hur länge det räcker.
- Extraarbete som du haft i minst 12 månader bredvid ditt huvudsakliga heltidsarbete kan godkännas som bisyssla om du inte tjänar mer än 2 190 kronor per vecka.
- Om du varit egen företagare ska du skicka in både Arbetsintyg för företagare samt arbetsgivarintyg om du haft några anställningar bredvid. Fyll även i och skicka in Begäran om utlämnande av uppgifter till Skatteverket för att a-kassan ska kunna komma åt dina inkomstuppgifter. Alternativt kan du skicka med vidimerade kopior på dina tre senaste deklarationer eller för de inkomstår som du haft företaget. Beroende på vad som hänt med företaget kan du behöva skicka in ytterligare blanketter.